top of page

Waarom we HR advies inschakelen als het eigenlijk al te laat is

Stuk voor stuk komen ze voorbij. 'Ad-hoc' vragen waar je voor wordt ingevlogen, omdat er op dát moment nood aan de man is.


Plotseling vertrek van een goede medewerker, een conflictsituatie, disfunctionerende medewerkers, moeite met het vinden van goede mensen, een slechte werksfeer, lastige gesprekken et cetera.



Ik kan je daarmee helpen, zeker. Maar ik weet ook dat de kans groot is dat de oplossing tijdelijk zal zijn, en dat je over een paar weken of maanden de telefoon weer pakt. En dat vind ik doodzonde.


Als HR adviseur heb ik zelden meegemaakt dat het onderwerp 'personeel' leuk of uitdagend wordt gevonden door ondernemers of leidinggevenden. Uitdagend wel, maar dan vaak in negatieve zin. Er wordt pas aan de bel getrokken als het al 2 voor 12 is. Wat hadden we anders moeten doen? Kun je dit soort situaties überhaupt voorkomen?


Ja, ik geloof van wel, misschien kunnen we zelfs wel tot 90% van deze ongewenste situaties voorkomen. Er zijn voorbeelden van en ik sta 100% achter de aanpak die hiervoor wordt ingezet.


Deze aanpak is eigenlijk heel simpel: je visie laten gelden in álles wat je doet, beslist, uitstraalt, integreert in je bedrijfsproces en verteld aan je (toekomstige) personeel. Maar dat is tegelijkertijd een lastige opdracht, omdat dat betekent dat je naar jezelf, naar je bedrijf en vooral naar de toekomst moet kijken en deze visie goed moet kunnen verwoorden én vertalen.


"Medewerkers moeten begrijpen waar je naar toe wilt en waarom, alleen dan zijn ze in staat om de rol te pakken die daar bij aansluit. Dan pas kunnen ze je gericht gaan helpen om je bedrijf naar een next level te helpen groeien."

We hebben het hier dus over het leggen van een hele belangrijke basis in je bedrijf. De basis die ervoor zorgt dat je niet meer bezig bent met ad-hoc vragen, maar weet wat er op je af gaat komen en daar nu al mee aan de slag kunt. Voor nu en voor de toekomst.


Ik heb in de afgelopen jaren voor veel verschillende bedrijven, groot en klein, HR adviesvraagstukken opgepakt. Nog nooit heb ik een bedrijf geholpen die dit écht al goed op orde had. Ik vind het jammer, begrijp het goed, maar sta te trappelen om hier verandering in te brengen.

Als ik je mag helpen, dan zorg ik ervoor dat ik zo misbaar mogelijk word.


Ik verlies je niet uit het oog, maar help je HR zo in te richten dat het misschien nog maar 10% van wat je nu steekt in personeelszaken, kost aan tijd, geld en energie. Ik sta zelfs dichterbij, want als je een vraagstuk hebt, weten we precies hoe we moeten handelen en waar ik je mee kan helpen.


Ga er dus mee aan de slag nu het nog niet te laat is!


Comments


bottom of page